Bierzemy walcowaty kawalek metalu, "kijek" o srednicy blisko 13mm, a wiec grubosci malego palca. (0.2 cala kwadratowego, choc mozna tez 0.5)
Ostrzymy go pod katem trzydziesci stopni.
Wciskamy pionowo w glebe, powoli, rownomiernie, w tempie 2-3cm na sekunde.
Zastanawiamy sie jaki opor, w kilogramach, stawia nam gleba rozrywana stozkiem przyrzadu.
Sila ta jest miara spoistosci gruntu.
Dla sredniociezkich pojazdow kolowych i wiekszosci pojazdow gasienicowych interesuje nas warstwa gleby lezaca na glebokosci 15-30 cm, dla ciezszych pojazdow - warstwa glebsza, 30-45cm.
Wciskajac kijek kciukiem mierzymy ile kilo nacisku trzeba zeby wbijac nasz "penetrometr", potem siegamy do tabeli, ktora opisuje ile "kilo na kijku" oporu musi dawac gleba, zeby utrzymac pojazd, lub kolumne pindziesieciu pojazdow danego typu.
W polskiej geologii analogiczna metoda pomiaru nazywa sie sondowanie statyczne CPT (Cone Penetration Test), a uzyskany wynik to tzw opor stozka (qc).
Po natosku "Cone index".
Wymierzony Cone Index porownujemy z parametrem przypisanym pojazdowi, jego tak zwany Vehicle Cone Index, zeby sprawdzic czy przejedzie czy nie.
Bradley przejedzie przez glebe spoista na poltora kilo, batalion 50 Bradleyow w kolumnie przez glebe o spoistosci na cztery kilo.
Humvee przejedzie przez glebe spoista na dwa kilo, pindziesiat humvee wymaga gleby spoistej na piec kilo.
Stryker potrzebuje gleby o spoistosci trzy kilo, batalion Strykerow w kolumnie - siedem kilo.
Ciezarowka HEMMT 8x8 wymaga spoistosci gleby na trzyipol kilo, a ich kolumna piecdziesieciu - na osiem kilo "oporu wciskania kijka".
Tak upraszczam, bo jak by sie rozpisywac w szczegolach to wiecej by tu trzeba napisac, na przyklad o dodatkowym ubijaniu gleby specjalnym ciezarkiem.
Taka jest jednak idea pomiaru penetrometrem spoistosci gleby CI, i parametrow pojazdow, VCI1 - wymagania spoistosci gleby dla pojedynczego przejazdu, oraz VCI50 - ile spoistosci ma miec gleba dla piecdziesieciu przejazdow jeden za drugim.
Jest to chyba bardzo uproszczona metoda, ale w wojsku - wystarcza.
W wielu krajach, nie tylko USA bo i w GB i w Australii tez, stosuje sie parametr VCI1 (poziom spoistosci gleby przez ktora pojazd przejedzie), jako miare pokonywania terenu miekkiego, i wymaga sie dla nowego pojazdu zeby jego VCI1 wynosil przynajmniej tyleatyle.
Pojazd ma parametry mobilnosciowe jakie ma - murek tyleatyle centymetrow, scianka tyleatyle centymetrow, szerokosc rowu tyleatyle centymetrow, VCI1 - tyleatyle...
Pytanie do praktykow:
(1) A jak w Polsce w wojsku opisuje sie, liczbowo, zdolnosc pojazdu do pokonywania terenu miekkiego.
(2) Jak w Polsce w wojsku dokonuje sie pomiarow spoistosci gruntu, w waznych miejscach, jak dojazd do mostu pontonowego, czy dno brodu, lub przy robieniu objazdu uszkodzonej drogi dofrontowej?
[ Dodano: Czw 05 Sty, 2012 ]
Kolejna propozycja:
WZTT moglyby zawierac zapis typu:
Korek wlewu paliwa powinien umozliwiac tankowanie pojazdu przy uzyciu obu rodzajow dystrybutorow stosowanych w WP i w NATO, to jest zarowno z koncowka 25mm (standard samochodowy) jak i 32mm (tzw. czolgowy)
Uzasadnienie:
Dosc oczywiste.
Biezacy stan WZTT: Brak wzmianki o tankowaniu z dystrybutora z szeroka koncowka, co w praktyce oznacza najpradopodobniej srednice 25mm.
Przy okazji, pytanie do praktykow, tak z ciekawosci:
Jaki wlew maja Rosomaki? Samochodowy czy czolgowy?
_________________ Toast wódczany o postaci dialogu.
Zasłyszane na dniach.
:
- Ruskij wojennyj korabl?
- Do dna!
szprotek, czyta, czyta. Jeśli nie umiesz lub nie chcesz się merytorycznie odnieść do twórczości michqqa, to odpuść sobie wycieczki osobiste pod jego adresem.
_________________ One of the serious problems in planning the fight against American doctrine, is that the Americans do not read their manuals, nor do they feel any obligation to follow their doctrine...
"W Polsce są zazwyczaj dwa wyjścia z sytuacji: normalne i nadprzyrodzone. Normalne jest takie, że z nieba schodzą zastępy aniołów i robią za nas. A nadprzyrodzone - kiedy sami weźmiemy się do roboty." Tadeusz Konwicki
"Une guerre de religions, c'est quand deux peuples s'entretuent pour savoir qui a le meilleur ami imaginaire"
Pare spraw drobnych:
(1) Lancuchy.
Szperajac po sieci za roznymi WZTT na pojazdy znalazlem WZTT na autobus (autokar na 50 miejsc) dostosowany do potrzeb wojska. Inne WZTT ktore znalazlem to WZTT na ciagnik siodlowy opancerzony, WZTT dla ciezkiego kolowego pojazdu ewakuacji i ratownictwa technicznego.
WZTT dla autokaru przewiduja, dosc szczegolowo:
Lańcuchy antypoślizgowe na wszystkie koła napędzane (dopuszcza się zastosowanie łańcuchów na jednym kole ogumienia bliźniaczego) charakteryzujące się następującymi parametrami:
* siatka łańcucha ukośna;
* ogniwa w części jezdnej siatki kwadratowe i wykonane z drutu o średnicy minimum 7,0 mm;
* długość otworu ogniwa łańcucha nie może być większa od czterokrotności średnicy łańcucha;
* łańcuch naciągany za pomocą zewnętrznego łańcucha i zapinany na zamek;
* siatka boczna połączona z siatką środkową za pomocą zgrzewanych pierścieni;
* łańcuchy nawęglone, powierzchniowo utwardzone do 750 HV;
WZTT dla ciagnika sa skromniejsze:
Opony, zawieszenie oraz wnęki (błotniki) kół powinny być przystosowane do możliwości montażu i eksploatacji pojazdu z łańcuchami przeciwpoślizgowymi (przeciwśnieżnymi).
WZTT dla CKPERT przewiduja:
pojedyncze koła, z oponami o możliwie dużym rozmiarze i średnicy osadzenia (co najmniej 20"), o bieżniku terenowym, z układem CPK, przystosowanym do regulacji ciśnienia podczas ruchu pojazdu, z możliwością montażu i eksploatacji łańcuchów przeciwśnieżnych na kołach niekierowanych;
I na koniec WZTT dla samochodu ciezarowego wysokiej mobilnosci sredniej ladownosci...
(a) Pojazd powinien byc wyposazony w co najniej jeden kosz na standardowy kanister paliwowy o pojemnosci 20 l.
Uzasadnienie:
Dwudziestolitrowy standardowy kanister uznawany jest takze i w NATO za wazny element systemu zaopatrywania pojazdow w paliwo, np. STANAG-4605 "TACTICAL FUELS HANDLING EQUIPMENT TECHNICAL CHARACTERISITCS" przewiduje ciagle stosowanie dwudziestolitrowych kanistrow na polu walki, a nawet specyfikuje wymagania dla polowej rozlewni paliwa do kanistrow. (APPENDIX 11 TO ANNEX A TO AFLP-7)
(b) Pojazd powinien byc wyposazony w przenosny zbiornik na wode wraz z kranikiem, o pojemnosci 20 l, dostepny z zewnatrz, z prawej strony pojazdu, w koszu. Umieszczenie zbiornika i kranu powinno umozliwiac umycie rak.
Kosz zbiornika na wode powinien miec wymiary umozliwiajace zamiennie przewozenie 20 l kanistra paliwowego zamiast zbiornika wody.
Uzasadnienie:
Brak formalnego uzasadnienia. Zasugerowalem sie tutaj WZTT dla ciezkiego kolowego pojazdu ewakuacji i ratownictwa technicznego ktore ogloszono gdzies pol roku temu.
WZTT dla CKPERT zawieraly wprost wymog instalacji w pojezdzie przenosnego i co najmniej dwudziestolitrowego zbiornika na wode do mycia rak, z kranikiem umieszczonym z prawej strony pojazdu.
Wymog wydaje mi sie co najmniej sensowny, pozwole sobie zasugerowac ze mozna go tu "przeszczepic".
Pomysl by zamontowac normalny kosz dla kanistra paliwowego tak, aby nadawal sie do dwu zastosowan, jest "oczywiscie oczywisty".
Biezacy stan WZTT:
WZTT zawieraja (niewprost) wymog przewozenia w samochodzie jednego kanistra paliwowego i jednego pojemnika na wode pitna, poprzez wymog spelnienia normy NO-25-A200 "Wojskowe pojazdy samochodowe. Wyposazenie."
Zbiorniki te nie sa w NO blizej opisane.
Dowolne sa wiec jak sadze ich pojemnosci, ich rozmieszczenie, o ewentualnym kraniku do czerpania wody nie wspominajac.
( Ja zdaje sobie sprawe, ze takie umieszczenie kosza na kanister o jakim mowa moze byc klopotliwe. To tylko propozycja jest. )
(Pytanie do praktykow - czy uwazacie ze to ma sens, czy moze ze juz przesadzam)
[ Dodano: Sob 07 Sty, 2012 ] (3) Woda morska.
Przegladajac rozne WZTT dla roznych pojazdow ktore sobie wyszperalem w internecie, zauwazylem ciekawa rzecz.
Wymagania czesto mowia w jakis sposob o slonej wodzie.
Zwlaszcza w sekcji dotyczacej brodzenia.
Brodzenie w wodzie morskiej rozni sie od brodzenia w wodzie slodkiej, przewodnictwo elektryczne jest inne i instalacja elektryczna musi byc wykonana (izolowana) staranniej. Oczywiscie pojazd ktory brodzil w wodzie slonej bedzie tez latwiej korodowal, po takim eksperymencie.
Stan biezacy WZTT: Nie przewiduje sie kontaktu z woda morska.
Propozycja zmian: Rozwazyc potrzebe wprowadzenia wymogu zdolnosci pojazdu do brodzenia rowniez w wodzie morskiej.
Opcjonalnie: Rozwazyc zapis o tym, iz pojazd musi miec mozliwosc pozniejszego wprowadzenia MODYFIKACJI takich, by mozliwe bylo brodzenie w wodzie morskiej.
[ Dodano: Sob 07 Sty, 2012 ] (4) Klasa mostowa
Stanag 2021 opisuje stosowana w NATO tak zwana klase obciazeniowa (MLC - Military Lad Class), uzywana dla celow okreslania mozliwosci mostow, pontonow. Stanag 2010 z kolei okresla sposob malowania oznakowania MLC na pojazdach i mostach.
Klase MLC okresla sie dla (jak wyzej) srodkow przeprawowych typu mosty i pontony, ale takze dla pojazdow, zeby wlasciwie dobrac mosty z pojazdami.
Powinno sie okreslic klase MLC rowniez dla mostow cywilnych, co oczywiscie nie znaczy ze juz w czasie P powinny byc na moscie namalowane oznaczenia.
Przykladowo Star 266 ma klase MLC 11, a Jelcz 442 ma klase 18.
PT-91 ma klase 51, Leopard-2 ma klase 68.
( Za: DARIUSZ SKORUPKA, ARTUR DUCHACZEK. ZARZĄDZANIE EKSPLOATACJĄ WOJSKOWYCH OBIEKTÓW KOMUNIKACYJNYCH )
Nie jest to sama masa w tonach, liczy sie toto w sposob uwzgledniajacy mase, naciski, rozstawy osi, szerokosc, algorytm oblicznia jest w STANAGu.
Chyba ze liczy sie w sposob uproszczony "awaryjnie" w warunkach bojowych - to wtedy przyjmuje sie klase tymczasowa: mase pojazdu w tonach mnozy przez wspolczynnik 1.25 dla pojazdow kolowych lub 1.20 dla pojazdow gasienicowych, zaokragla do pelnej liczby.
PROPOZYCJA:
WZTT powinny zawierac z gory jakis rozsadnie przemyslany wymog dla MLC pojazdu, okreslony na podstawie analiz potrzeb, w tym na podstawie analiz stanu infrastruktury mostowej w Polsce.
Stan biezacy WZTT:
W tej chwili WZTT nie zawieraja zadnego wymogu dla MLC ciezarowki.
Literatura:
- STANAG 2021
- Duchaczek A., Kamyk Z., "Określanie klasy pojazdów niestandardowych według. STANAG-u 2021".
_________________ Toast wódczany o postaci dialogu.
Zasłyszane na dniach.
:
- Ruskij wojennyj korabl?
- Do dna!
Klasa MLC jest określana głównie z masy, ale nie w tonach metrycznych, tylko w tonach
amerykańskich (1 tona amerykańska, tzw krótka, to 907kg). Czołg w klasie MLC70 waży 63 tony metryczne.
Z tym określaniem MLC dla ciężarówki w WZTT to trochę przesadziłeś. Można co najwyżej nakazać podanie przez oferenta klasy MLC pojazdu, która będzie zresztą wprost wynikała z DMC.
To DMC jest głównym parametrem i musi być podany w WZTT, klasa MLC to pochodna.
A z łańcuchami masz rację, należałoby to wpisać, chociaż myślę, że większość podwozi, na których można posadzić taki pojazd, ma fabrycznie przewidzianą możliwość zakładania łańcuchów. Ale trzeba jeszcze je dostarczyć i to w odpowiedniej jakości.
Odgrzeje ten kotlet.
STANAG-4628
Controller Area Network (Can) Protocols For Military Applications
Wlasnnie niedawno powstal stanag na samochodowe magistrale CAN.
Jest dosc luzny, dopuszcza chyba ze cztery rozne standardy przemyslowe magistrali CAN.
Przy zamawianiu nowego samochodu warto by zadbac, jesli ma magistrale CAN, zeby byla w jednym z tych czterech standardow.
[ Dodano: Nie 04 Mar, 2012 ]
Kolejna sprawa.
Metrycznosc
Czy mi sie wydaje, czy tez jesli chodzi o samochody to w Polskich Silach zbrojnych uzywa sie wylacznie gwintow i kluczy metrycznych?
Tak, tak, wiem z wyjatkiem "darowanemu hummerowi nie zaglada sie w sruby"
Wymog, aby samochod byl metryczny w omawianych przez nas WZTT jest wymogiem zaledwie fakultatywnym.
W przypadku jakiegos pojazdu specjalistycznego, nietypowego, drogiego, w malej ilosci, to bym zrozumial, ale w przypadku samochodu podstawowego, ktory ma byc glownym koniem roboczym Sil Zbrojnych, to JEDNAK uwazam, ze wymog metrycznosci powinien byc obligatoryjny, a nie fakultatywny.
Po prostu wprowadzenie niemetrycznosci podstawowej ciezarowki SZ niepotrzebnie skomplikowalaby logistyke.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum