PRZEGLĄD MEDIÓW - Incydent nad lotniskiem w Radomiu.

MK-J - Sro 01 Sie, 2012
Temat postu: Incydent nad lotniskiem w Radomiu.
wp.pl napisał/a:

Incydent nad lotniskiem w Radomiu. Piloci lądowali z niepełnym podwoziem.


Jak poinformował rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych w trakcie podejścia do lądowania samolotu szkolnego PZL-130 Orlik nie wysunęła się część podwozia. Do incydentu doszło o godzinie 16.22 nad lotniskiem w Radomiu. Pilotom udało się bezpiecznie wylądować.

Podczas powrotu z lotu szkoleniowego przy próbie wypuszczenia podwozia do lądowania załoga stwierdziła, że nie wysunęła się prawa goleń podwozia głównego. Piloci zameldowali służbom naziemnym o sytuacji i wykonali czynności przewidziane w Instrukcji Techniki Pilotowania. Pomimo podjętych przez nich działań prawa goleń pozostała schowana.

Instruktor, podpułkownik pilot Maciej Wilczyński, podjął decyzję o lądowaniu z wypuszczonymi goleniami lewą i przednią na pasie startowym lotniska. Działania załogi i służb lotów były prawidłowe, manewr lądowania przebiegł bez następstw. Po zatrzymaniu się samolotu instruktor i uczeń - plutonowy podchorąży Paweł Klimkowski opuścili kabinę.

Samolot o numerze bocznym 046 został zabezpieczony do dyspozycji Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.


LINK

i - Sro 01 Sie, 2012

Komisja będzie miała co robić. Zwłaszcza, że to już będzie sprawa polityczna.
Antonio - Sro 01 Sie, 2012

Dlaczego polityczna?
Ryś - Sro 01 Sie, 2012

Ważne, że nikomu nic się nie stało. :brawo:
McSimus - Czw 02 Sie, 2012

Czy to było bezpieczniejsze niż "zwykłe" lądowanie na brzuchu na trawie ?
RadArek - Czw 02 Sie, 2012

To gratulacje dla mistrza za lądowanie na dwóch kołach!!! Samolot nie ucierpiał to, w czym problem? Tylko elew miał pewnie pełne gacie .... co nie dziwi...
McSimus - Czw 02 Sie, 2012

Elew czy podchorąży ?
RadArek - Czw 02 Sie, 2012

No, uczący się pilot hehe.
i - Czw 02 Sie, 2012

Antonio,
drugi raz podwozie. A to się w lotnictwie nie zdarza. Resztę sam sobie dopowiedz. :gent:

Darek1 - Czw 02 Sie, 2012

W lutym to był TC II (i wada konstrukcyjna zaworu zwrotnego - nie zadziałała główna instalacja hydrauliczna i w skutek tego nie miała prawa (taki projekt) zadziałać też awaryjna). Wczoraj lądował awaryjnie TC I (i sądząc z opisu raczej chodzi to o ewidentne uszkodzenie mechaniczne - goleń podwozia zblokowana na zamku - po mojemu nawet najlepsza instalacja hydrauliczna nie poradzi sobie z wypuszczeniem tak zablokowanego podwozia).
McSimus - Czw 02 Sie, 2012

RadArek - podchorąży ! ;)
Ja już zaliczyłem podobną sytuację w strefie. Tyle, że u mnie nie załapał jeden zamek i Iskra wypuściła goleń podczas wirażu.

s.p.a.p. - Czw 02 Sie, 2012

Tylko się cieszyć :brawo: kolego. Problem jest podstawowy :cry: Dlaczego nie możemy tego wyeliminować? Wiecznie szczęście nie będzie dopisywać :nie2:
MK-J - Sob 04 Sie, 2012

Cytat:

Orliki zawieszone


Wszystkie loty na orlikach z serii TC-I zostały zawieszone. Powód? Kłopoty z wypuszczeniem podwozia

Równo pół roku po awaryjnym lądowaniu orlika na lotnisku w Radomiu w kolejnej tego typu maszynie wystąpił problem z wypuszczeniem podwozia. - Podczas powrotu z lotu szkolnego na lotnisko w Radomiu, 1 sierpnia 2012 roku, o godzinie 16.22 załoga samolotu PZL-130 Orlik TC-I o numerze bocznym 046 przy próbie wypuszczenia podwozia do lądowania stwierdziła, że nie wysunęła się prawa goleń podwozia głównego - mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. Piloci zameldowali służbom naziemnym o sytuacji i wykonali czynności przewidziane w Instrukcji Techniki Pilotowania. Mimo podjętych czynności prawa goleń samolotu nie została jednak schowana. Wówczas instruktor-pilot ppłk Maciej Wilczyński podjął decyzję o awaryjnym lądowaniu (z wypuszczonymi goleniami lewą i przednią). Manewr przebiegł bez następstw, a działania załogi i służb lotów oceniono jako prawidłowe. Po zatrzymaniu samolotu instruktor oraz uczeń - plutonowy podchorąży Paweł Klimkowski bezpiecznie opuścili kabinę. Samolot został zabezpieczony. Incydent zbada Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Z uwagi na incydent do odwołania zawieszone zostały loty na orlikach z serii TC-I. Szkolenia są jednak realizowane na maszynach TC-II. Podobna awaria na orliku miała miejsce dokładnie pół roku temu, 1 lutego br., z udziałem samolotu PZL-130 Orlik TC-II o numerze bocznym 038. Podczas podejścia do lądowania, po wykonaniu lotu szkolnego po trasie, załoga stwierdziła brak możliwości wypuszczenia podwozia sposobem zasadniczym oraz awaryjnym. Samolot lądował wówczas z częściowo wysuniętą golenią podwozia przedniego oraz całkowicie schowaną golenią podwozia głównego. Wówczas przyczyną awarii była usterka techniczna spowodowana wadliwym działaniem serworozdzielacza w układzie wypuszczania podwozia.

Marcin Austyn

LINK


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group